Nincs termék a kosárban!

Pál István, Szabó Csaba: Budapest közlekedésfejlesztése a politika napirendjén 1957-1990

Pál István, Szabó Csaba: Budapest közlekedésfejlesztése a politika napirendjén 1957-1990

Cikkszám : S9789633384237
Kiadó:
Napvilág Kiadó
Fogyasztói ár5.950 Ft
Ár / kg:

Pál István, az ELTE tanára, könyvének második, javított, bővített, térképekkel kiegészített kiadásában levéltári kutatásai alapján a budapesti közlekedés fejlesztésének történetét írta meg az 1956 utáni időszakban, tanítványa, Szabó Csaba közreműködésével. A folyamatban a fővárosiak - kivéve a legfiatalabbakat - valami módon mindannyian érintettek voltak, ezért a mű az olvasók széles köréhez szól.
A szerzők a bevezetőjükben az ötvenes évek végének közlekedési viszonyait és a belőlük adódó problémákat ismertetik. Megállapítják, hogy az ország felgyorsított ipari fejlődését, a főváros lakosságának felduzzadását nem tudta követni az infrastruktúra bővülése, s egyes területeken már-már elviselhetetlen állapotok uralkodtak. Az 1960-as években először újraindult több felfüggesztett vagy halogatott beruházás - a kelet-nyugati metró építése és az Erzsébet híd megvalósítása -, majd fokozatosan az új beruházások kerültek előtérbe. A hetvenes évek extenzív fejlődésének eredményei imponálóak - noha a szerzők a kudarcokat és a melléfogásokat sem hallgatják el -, míg a következő évtized a megváltozott nemzetközi helyzetre és az abból fakadó gazdasági nehézségekre való tekintettel már az elbizonytalanodás, a kiútkeresés korszaka. A beruházások terén itt már a „mentsük a menthetőt" lehetne a jelszó.
A mű időrendben halad előre, miközben sokszor egy-egy nagyobb téma részletezése köré csoportosítja mondanivalóját. Ilyen az Erzsébet híd felépítése, a 4-es metró sorsa, vagy a parkolás gondja. A gondos megfogalmazások és magyarázatok segítségével szinte végigéljük a villamos-, az autóbusz- és a trolibusz-közlekedés, a HÉV és a metró sorsát, mai fővárosi közlekedésünk kiformálódását.
A gazdag képanyag összegyűjtése Szabó Csaba munkája (aki egyébként mozdonyvezető). A képek felelevenítik közelmúltunkat, és fellazítják a tudományos leírások szövetét. Egy-egy régi fotót nézve feltehetjük a kérdést: „Mi lett belőle?" Szinte puszta területen kiépült a BAH-csomópont, a kézi váltóállítás helyett modern irányítórendszer működik, sőt, ma már a közösségi közlekedés egyes járműveinek nyomon követése is megvalósult. Tennivaló persze még lenne bőven, s ezt a szerzők nem is hallgatják el, ahogy a közösségi közlekedés jövőjével kapcsolatos aggodalmaikat sem.

Tartalom

BEVEZETÉS
MEGTORPANÁS ÉS FELLENDÜLÉS, 1957-1973
Az örökség
A bizonytalan kezdetek, 1957-1963
„Valami van, valami van, de nem az igazi...”
ARANYKOR ÉS STAGNÁLÁS, 1973-1990
Tervek a Hungária körút és az autópályák fejlesztésére
A bevezető útszakaszok és a közúti felüljárók
A BKV helyzete. A járműpark modernizációja
AZ ÉSZAK-DÉLI METRÓVONAL ÉPÍTÉSE
A 4-ES METRÓ TÖRTÉNETÉNEK KEZDETE
A távlati gyorsvasúti tervek
AZ ÉLHETŐ VÁROS KÉRDÉSE
Parkolás és forgalomcsillapítás
BEFEJEZÉS
Rövidítések
Irodalom
Levéltári források
Publikált források
Szakirodalom
Képek jegyzéke
Névmutató

 

Oldalszám: 263

Kiadási év: 2018

Ajánljuk még:

Please publish modules in offcanvas position.