Nincs termék a kosárban!

Surányi László: Megszólít vagy elvarázsol? A zene szelleméről

Surányi László: Megszólít vagy elvarázsol? A zene szelleméről

Cikkszám : S9789632790091
Kiadó:
Typotex Kiadó
Fogyasztói ár3.200 Ft
Ár / COM_VIRTUEMART_UNIT_SYMBOL_darab:

A könyv kiinduló kérdése az, hogy mi a zene szerepe szellemi és lelki életünk egészén belül, és hogyan viszonyul a zene megszólalása a színről színre történő személyes megszólí­táshoz, amely a szerző szerint legfontosabb szellemi megnyilvánulásunk. Innen a könyv címe: "megszólít vagy elvarázsol? A szerző e könyvé­ben arra vállalkozik, hogy a dialogikus gondolkodás eredményeit részben felhasználva, rész­ben továbbelemezve, dimenzió­elméleti és szimbólumelméleti szempontokat is alkalmazva új fényt vessen zene és szó, zene és szám, zene és indulat, zene és tánc (rítus) ellentéten és ro­konságon alapuló viszonyára. Zenei példáknak a gregoriántól az experimentális zenéig terjedő arzenálját mozgósítva vizsgálja, hogy miben is áll ez a varázs. 

Tartalom

Köszönetnyilvánítás
Bevezető: zene és indulat
A zene kettős gyökere
A Gorgó legyőzése és a művészi győzelem ünnepe
Nyelv és indulat
Zenei gondolat és zenei mozdulat
A nyelv magva: a Nagy Igen - és a zenei közelség
Az ünnep és a művészi érzékenység
A mérés két kérdése - zene és történelmi aktualitás
Az ellenpont születése
A tiszta hangköz mint szimbólum
Tánc és dob
A tisztán csengő hang mint dimenziónövekedés
Ellenpont és dialektika
A „jubiláció" és az „ősindulat"
Ellentét és ellentmondás
A zenei forma: időalkímiai kísérlet
Megszólít vagy elvarázsol?
Bevezető
Bach Máté-passiójának zárókórusa
A logosz és az indulatok kérdéseinek ütközése a zenei érzékenységben
Zene és történelem - a szellem muzikalizálódása
Szó és zene
Zenei idő és pillanat
A zene mítosza és a történelem
A logosz történelmi harca és a zene
A tragikus hős és a jubiláció rejtett drámája
Hanghullámok mélyére süllyedő Szó
A dadogás
A kora barokk opera - Orpheusz mítosza és a prozódiai probléma
A zenei hang és a mássalhangzók
Időalkímia vagy időhipnózis
Orpheusz mítosza
Elemzések
Az a forma erős, amelyik erős indulatot tagol belülről, s nem amelyik kizárja az indulatot (Egy Bach-versenymű néhány üteme és egy fúgatéma)
Mozart g-moll vonósötösének Adagio-tétele és a matematikai gondolkodásmód
A „passus duriusculus": a negativitás keménysége a barokk zenében
Ismételni tilos - Schönberg Op. 11/2-es zongoradarabja
Schönberg
Az örökölt hagyomány: a tonalitástól a téma születéséig
Az Op. 11/2-es zongoradarab
Avantgárd formabontás és zsidó bálványrombolás Schönberg Mózes és Aron c. operájában - a szövegkönyvről
Jegyzetek
Irodalomjegyzék
Névmutató

 

Oldalszám: 200

Kiadási év: 2008

Ajánljuk még:

Please publish modules in offcanvas position.